WLTP

20 september 2018

De huidige testmethode voor o.a. CO2-uitstoot (NEDC) voldoet niet meer. Auto’s worden zwaarder en luxer en veroorzaken dus meer CO2-uitstoot dan op papier. Ook weten autofabrikanten de NEDC testuitkomsten te sturen.  Daarom neemt de overheid maatregelen met de introductie van een nieuwe testmethode: Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP). Wat is WLTP precies en wat zijn de gevolgen?

VAN NEDC NAAR WLTP

De WLTP moet testresultaten meer in lijn brengen met het werkelijke verbruik van een auto. De test werkt met een dynamische cyclus, die de echte rijomstandigheden beter nabootsen.

Het gevolg: hogere CO2-waarden, hogere autobelastingen

De CO2-waarden volgens WLTP zullen op papier 10-20% hoger uitvallen. Gevolg? Hogere consumentenprijs van auto’s en een hogere fiscale bijtelling. Meer CO2-uitstoot betekent namelijk een hogere belasting personenauto’s en motorrijwielen (BPM). Want: hoe meer uitstoot, hoe hoger de inschaling op de BPM-tabel, hoe hoger de kosten. Dit maakt bestaande auto’s snel duizenden euro’s duurder.

Bepalende factoren

Tijdens de nieuwe WLTP- test wordt gekeken naar:

  • Het brandstofverbruik van auto’s;
  • De CO2-uitstoot;
  • De hoeveelheid vervuilende stoffen;
  • Het energieverbruik van alternatieve aandrijving, inclusief de actieradius van elektrische auto’s.

Overgangsregeling

Tot 1 januari 2019 geldt een omrekenmethode. Hierbij worden WLTP-resultaten omgezet naar NEDC-waarden. Zo blijft het BPM-bedrag voor automobilisten laag. Let wel: hier is in Nederland nog een wetswijziging voor nodig.

Nieuwe regeling.

Vanaf 1 september 2018 moeten alle nieuw verkochte voertuigen beschikken over een WLTP-CO2-waarde. Is daarmee alles duidelijk? NEE

Dat de BPM voor automobilisten omhoog gaat, staat vast. Maar pas in het vierde kwartaal van 2018 maakt de overheid de nieuwe BPM-berekeningen bekend. Pas dan weten we de invloed van WLTP op de consumentenprijs van auto’s en daarmee de fiscale bijtelling van leaserijders. Daarom is het lastig om onze klanten van concreet advies te voorzien wat te doen.

HOUD IN IEDER GEVAL VAST REKENING MET HET VOLGENDE:
  1. 'Oude' auto; Is uw auto geproduceerd vóór 1 juni 2018? Dan is de 'oude' NEDC gemeten CO2-waarde van toepassing.
  2. Regelingen; Veel autoregelingen zijn op basis van de CO2-uitstoot. Door de nieuwe meting zullen veel auto’s buiten de huidige regelingen gaan vallen.
  3. Nieuwe auto; Bestelt u een nieuwe auto? Het kan zijn dat de auto tussentijds een nieuwe WLTP CO2-waarde krijgt en dus duurder wordt.

Abonneer op onze nieuwsbrief